Kitalátor

A családi legendák szerint egyik ősöm volt az, aki - ha nagy a szükség, közel a segítség alapon - Budán a hegyvidéken járva beguggolt egy fenyőfától takart sziklahasadékba, és aztán egy utcával lejjebb "megtalálta" a szeplősök éttermét, merthogy az a sziklahasadék az étterem ventilátorának légbeszívó nyílása volt. Ez az én jussom is, hihetetlen érzékkel találom meg a nagy rendszerek kis testi hibáit, és szeretném, ha azokat más is kiröhöghetné. Mottó: Ami nem vidám, az nevetséges! [Feljegyzet = blog (magyarul).]

Friss topikok

Alkotmány

2007.10.31. 22:58 Kitalátor (másként) gondolkodó

Dr.Stein jó ötleteket ad a HEMár bblogon. Ezzel a címmel korábban csak azt akartam megkérdezni Sólyom László köztársasági elnöktől és persze Tisztelt Olvasóimtól, hogy milyen érzés volt látni, hogy miközben a lakosság kizárásával tucatnyi mindenkinél egyenlőbbnek parádézott nemzeti ünnepünkön az Őrezred, a fegyveresek a szeme láttára taposták lábbal a hatályos alkotmányt.  Szövegszerűen és szellemiségében.

Nemcsak ezért lenne szükség új, nem Sztalintól kapott, de és azóta toldozott-foldozott alkotmányra, hanem a jelenlegi nem hatékony működése és az egyes jogszabályok közötti ellentmondások miatt is. Ha már hazánk az egyik legősibb jogállam Európában, jó lenne, ha ez meg is látszana jogrendünkön!

Dr. Stein és a hozzászólók többféle anomáliáról írnak.  Szerintem meg pont ezek miatt szükség lenne kétházas parlamentre. Az alsóházban ülhetnének a listás pártképviselők, max. 50%-ban, a másik fele meg állhatna a civilek, az érdekképviseletek (szakszervezetek, kamarák), egyházak, nemzeti és etnikai szervezetek képviselőiből. Az ő dolguk lenne a törvényekkel kapcsolatos - mára névlegessé vált - társadalmi érdekegyeztetések lefolytatása, és a részletes vita. Munkájuk folyamatos lenne, és főállásban, kb. a jelenlegi szintű fizetésért és kiegészítő javadalmazásokért, költségtérítésekért kellene végezni, mindösszesen vagy száz főnek. Miniszter, államtitkár csak alsóházi tag lehetne.

A felsőházba viszont csak az egyénileg megválasztott képviselők tehetnének be a lábukat, negyedévente pár napig, és eldönthetnének, hogy az alsóház által kidolgozott törvényjavaslatokat elfogadják-e, vagy visszaadják további csiszolásra. A képviselők tevékenységüket másodállásba látnának el, parlamenti munkájukat természetesen a tételes költségelszámolás mellett jövedelem-kiegészítéssel is honorálni kellene: például az adózott jövedelmük kétszeresével az ülésnapokra és a nyilvános fogadónapokra.

Természetesen a részleteket ki kellene dolgozni, ezért kellene összehívni az alkotmányozó nemzetgyűlést, amely az alsóháznál említett arányú delegáltakból állna. A következő országgyűlési vagy helyhatósági, netán EU-képviselő válsztásokat össze lehetne kötni nemzetgyűlési választással is, amikor az állampolgár választhat egy pártot, és egy érdekképviseleti szervezetet vagy szövetséget, és egy egyházat, valamint egy civil szervezetet vagy szövetséget, továbbá az arra jogosult - regisztrált - nemzeti-etnikai kisebbségiek egy kisebbségi önkormányzatot. Az új alkotmány kidolgozására a megválasztandó, 100-120 fő delegált szakértő kaphatna pl. egy éves miniszteri fizetést. Ha hamarabb végeznek, jól járnak, ha tovább tart a konszenzus-keresés, fizesse őket a delegálójuk! Ha valamelyik delegált szervezet, vagy képviselő a delegáló szervezetének tevékenységével össze nem függő témában akadályozza a munkát, a többi delegált kizárhatja. Ilyen lehet például, ha mondjuk a Növényorvosi Kamara képviselője sorra utasítaná el a javaslatokat, mert azokat angolul nem terjesztették elő. Aki meg munka közben több, mint 30 napig hiányzik, az magát zárja ki, helyette szervezete mást delegálhat.

Az Alkotmányozó Nemzetgyűlés megválasztásának szabályait a jelenlegi Országgyűlés alkotná meg, munkatervétvére viszont csak javaslatot tenne, azt a Nemzetgyűlés első munkanapján, még a vacsora előtt fogadná el. A javadalmazások köthetőek az egyes munkatervi feladatok elvégzéséhez is.

Nem egyeztettem ugyan senkivel, de azt borítékolom, hogy a Nemzetgyűlés munkájának Debrecen városa szívesen otthont adna, a nyitó és a záró ülésre akár a Református Nagytemplomban, az egyes munkarészeket megnyitó ünnepélyes plenáris ülésekre a Református Kollégium Oratóriumában is sor kerülhetne, a bizottsági munkákhoz és sajtóharcokhoz a Kölcsey Központ biztosíthatna méltó és kényelmes helyet.


„Csak akkor születtek nagy dolgok,
Ha bátrak voltak, akik mertek.”

7 komment

Címkék: alkotmányozó nemzetgyűlés

A bejegyzés trackback címe:

https://kitalator.blog.hu/api/trackback/id/tr8214771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Stein (törölt) 2007.11.01. 06:30:57

Jó kis bejegyzés, a szakértői bizottságról szóló oldalvágás is nagyon üt.
Lássuk Sárközy jogászprofesszor esetét, aki mellékesen kidolgozta rendszerváltás után a piacgazdaság alapművét, a gazdasági társaságokról szóló törvényt, tehát ott van a szeren, legutóbb pedig a közszféra átalakítását bízták rá.
Nagy hírveréssel indult a project (Megcsináljuk, Barátaim!) de miután befejezték és kiderült, hogy túl gyökeres változás lenne a beposhadt "nyomjuk a pénzt a nyuggereknek meg a közszférának, zsigereljük a középosztályt" módszerhez képest, szépen levették a műsorról.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2007.11.01. 18:32:02

Jó alkotmányt írni nem nehéz - de ez így garantáltan nem menne. Bármiféle testület csak elvekről dönthet, aztán meg a konkrét szövegről, de szövegezni 100 ember nem tud. Még 10 is sok. Nálunk ez úgy megy, hogy bonyolultabb kérdéseknél az elvi kérdéseket eldöntik, aztán ez alapján én otthon megírom, és legfeljebb néhány kisebb módosítás lesz.

Debrecen pedig - történelmi okból - nem jöhet sajnos szóba, legalábbis nekem nem. Merthogy ott nem csak 1849-ben, de 1945-ben is összegyűltek egyesek...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2007.11.01. 19:17:36

Bocs, MG, de az "átszállt" területel ideiglenes kormánya még (főleg a következő évtizedekhez képest) szinte demokratikus volt, annak ellenére, hogy milyen nyomás és megszállás alatt dolgoztak. A proletárdiktatúrát, az állami szintre emelt vörösterrort ('19 után) másodszor is Budapesten csinálták meg, kicsit később.

Egyébként, ha figyelmesen olvastad volna, írtam én bizottsági munkáról is, bár arról tényleg nem, hogy hány főből, milyen módszerrel kellene dolgozniuk. Arról sem írtam továbbá, (nem is értek hozzá), hogy milyen magyar történelmi előzményeket és nemzetközi jogi környezetet kellene, és hogyan figyelembe venni, meg hogy terjedelmileg mennyire terjedhetne, sem arról, hogy milyen részletességű kellene, hogy legyen.

Ismétlem: delegált szakemberek dolgoznának együtt. Akik akár úgy is dönthetnének, hogy a Szent Koronát (amely a plenáris ülések színhelyén, az Oratóriumban lehetne felállítva a Nemzetgyűlés idején) visszahelyezik méltóságába...

Fremen 2007.11.01. 21:51:13

Szóljak hozzá, szóljak hozzá? Túl komoly téma ez nekem.

Dr Stein, te nem szegedi vagy véletlen?

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2007.11.01. 22:09:02

Oszt' ha a kiskereskedők érdekeit nem jól képviselik?

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2007.11.02. 18:46:03

Persze, Kitalátor - nem Debrecent akarom én bántani. Picit rossz izű a szám attól a kormánytól. Dálnoki MIklós Béla voltaképp ugyanazt tette, mint Kádár János 1956-ban, csupán a megtorlásban különbözött (bár, abban se eléggé, mert az alkotmányos rendszer szétverésében bizony részt vállalt, nem is kicsit).

Fremen 2007.11.03. 22:04:09

Az disznóság barátom. A kis- és nagykereskedők érdekeit jól kell képviselje egy kormány!:)

Idehívtam Lán Vincét és még néhány arcot, vigyázz a kölyökkel, jó meglátásai vannak, de nagy svihák!:)))
süti beállítások módosítása