Kitalátor

A családi legendák szerint egyik ősöm volt az, aki - ha nagy a szükség, közel a segítség alapon - Budán a hegyvidéken járva beguggolt egy fenyőfától takart sziklahasadékba, és aztán egy utcával lejjebb "megtalálta" a szeplősök éttermét, merthogy az a sziklahasadék az étterem ventilátorának légbeszívó nyílása volt. Ez az én jussom is, hihetetlen érzékkel találom meg a nagy rendszerek kis testi hibáit, és szeretném, ha azokat más is kiröhöghetné. Mottó: Ami nem vidám, az nevetséges! [Feljegyzet = blog (magyarul).]

Friss topikok

Nem csak Budapesten lehet székelni

2012.02.29. 16:33 Kitalátor (másként) gondolkodó

Azon megy a paláver az Index Totálkár fórumán, hogy Budapesten lassan lehetetlen lesz élni és autózni

Teljesen igaza van a szerzőnek a hozzászólók többségének. Budapestet fejlesztését egy évszázaddal ezelőtt úgy tervezték meg, hogy a Magyar Királyság fővárosa legyen, az Osztrák-Magyar Monarchia társ-fővárosa. Ezt a szerepét ugyebár Kassa örökölte meg – de immár nem magyar megyeszékhelyként… Arról ne is beszéljünk, hogy amikor kialakították a szerkezetét, az emberek nagy része még tudott járni, aki nem, az lovas szekérre, hintóra ült, és a külsőbb kerületekben gyerekek tucatja rohant a nagyritkán oda tévedt automobilok után.

Lassan már valóban nem halogatható tovább, hogy az ország tényleg, és ne csak frázisokkal tehermentesítse Budapestet, az ott élőket. A decentralizáció jegyében a kormányt, a minisztériumokat és országos főhatóságokat, központokat – talán a miniszterelnökséget ellátó hivatal, a külügyekért felelős minisztérium és az országgyűlés hivatala kivételével - ki kell költöztetni a megyeszékhelyekre, "vidéki" városokba. Nem olyan nagy ez az ország, hogy egy zalai iskolaigazgató ne juthasson el Nyíregyházára, ha csak a miniszterrel/államtitkárral kell valamit megbeszélnie személyesen, és a szegedi bankárnak sincs olyan veszettül messze, ha a győri pénzügyminisztériumban kell falra hánynia a borsót kaviárt. (Na jó, a budapestieknek biztos minden messze lenne, mert ők szinte középen laknak...)

Legalább újjáéledne a belföldi repülőgép-forgalom, ki lennének használva az autópályák belső sávjai és új „VIP” intercity-vagonokat is beszerezhetne a MÁV. Javulnának a kedvezőtlen adottságú régiók foglalkozási mutatói, a térségi átlagbérekkel együtt. Csonka hazánk vízfeje így megszabadulhatna a jogszolgáltatási hivatalok (bíróságok, ügyészségek) okozta közlekedési, szociális és köztisztasági problémáktól is azoknak pl. a Szegedre költözésével, és a rendőrségnek is csak jót tenne, ha Miskolcról vagy Szekszárdról irányítanának, nem lennének kitéve annyira talán még a korrupciós nyomásnak sem. (Az Alkotmánybíróság székhelye a törvény szerint amúgy is Esztergom volt - csak a jogalkotónak ezt a jogszabályba foglalt szándékát a legfelsőbb jogértelmező és semmisítő testületünk a lehető legmagasabbról leszarta.)

Szóval, majd ha nem fognak ott székelni a minisztériumok és főhatóságok, sokat fog javulni a közlekedés és a levegő (és talán nem lesz ilyen erős az az átható székletszag sem, ami szélcsendes időben jellemzi Budapestet). Ez egy, már középtávon is megvalósítható kormányzati intézkedés-csomag. Budapest továbbra is a főváros maradhatna, pontosan azért, mert ott működnének azok a hivatalok és testületek, amelyek ezt biztosítják, és a nagykövetségek is nyugodtan maradhatnának, főleg az amerikai. (A francnak sem hiányzik, hogy valamelyik másik, tisztességes magyar város főterét zárják le az általuk megvetett őslakosok elől, mert paranoiások, az meg különösen nem, hogy az általuk éppen megtámadni szándékozott vagy már megtámadott ország, nemzet, vallás, ideológia fanatikus terroristái ártatlan magyarokat is pusztítsanak.)

Mindaddig a közlekedési nehézségek ideiglenes (mi tudjuk, hogy az legalább 20-40 év) enyhítésére össze kellene állítani legalább egy, a forgalmi szükségletnek megfelelően a Duna jobb- vagy bal partjára pár óra alatt akár át is szerelhető úszó (és természetesen fizetős), 15-20 km hosszú és legalább két szabványos forgalmi sáv szélességű ponton-rakpartot. A forgalomtól függően lehet, hogy mindkét parton érdemes lenne kiépíteni egyet-egyet, és nemcsak a csatlakozó, le/felhajtó elemeket, amelyeket a hidak közelébe kellene telepíteni, nagyságrendileg ugyanis kb. annyi is kellene belőlük. Mivel egy ilyen úszó rendszeren többszintű kereszteződés szerintem nem valósítható meg kellő biztonsággal, ezért úgy gondolom, hogy ezekben a csomópontokban jól összehangolt jelzőlámpás forgalomirányításra van szükség. A forgalomirányítás, a szivattyús szintszabályozás és a közvilágítás biztosítása megújuló energiával biztosítható, könnyedén pontosan úgy, ahogy nem is olyan régen a lehorgonyzott úszómalmok működtek. A pontonelemek aljának megfelelő kialakítása rengeteg kisméretű vízkerékhez tudná odaterelni az áramló vizet. Természetesen a kikötőket is át kellene építeni, beljebb tolva azokat, és az állóhajókat is pár 10 méterrel esetenként el kellene mozdítani.

Ha megszületett a politikai döntés, vagy ahhoz kellenek további érvek, írjatok!

101 komment · 1 trackback

Címkék: decentralizáció ponton rakpart

A bejegyzés trackback címe:

https://kitalator.blog.hu/api/trackback/id/tr664226173

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Laci néni agytrösztje 2012.02.29. 23:37:12

Gyors egymásutánban három hírrel is a címlapra került az Orbán kormány legfrissebb jáde oszlopa, Németh Lászlóné, illetve az általa irányított Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Először azzal, hogy az Index kiderítette: tucatnyi külső szakértőt foglalko...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Picsasereghajtó 2012.02.29. 21:47:44

"Budapesten lassan lehetetlen lesz élni és autózni. "

És a kettőnek mi köze van egymáshoz? Én tökjól eléldegélek itt. Autózás nélkül.

Magyarországon értelmetlen arról beszélni, hogy a központ ne Budapest legyen. Nagyjából ez az egyetlen város, ami mindenhonnan elérhető. Nyíregyháza - Szeged a 47-esen majd' 4 és fél óra, Budapest (illetve most már csak az M0) felé kerülve majdnem egy órával kevesebb, ami röhej.

Magyarnaba 2012.02.29. 21:49:54

Bocsánat a kukacoskodásért szerző úr, de ön nem decentralizációról, hanem dekoncentrációról beszél, az pedig nem ugyanaz a dolog. Decentralizáció akkor lenne, ha Pécs vagy Győr saját minisztériumot kapna. Ez így a kormányszervek területi dekoncentrálása. Mellesleg teljesen egyetértek.

Szegedre ne hozzatok semmit, az autósok pofáját itt is rühelli mindenki! Már csak egy csomó nagyképű pesti seggfej kellene ide, nem elég Lézer János jelenléte a Dél-Alföldön. Nem, inkább nem kérünk ezekből a motorizált suttyókból!

@bioLarzen: Esztergomban nem volt biztosított az infrastruktúra. (Épület, parkoló)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 21:52:11

Én jobbat tudok, kormányzati negyedet kellene építeni, de nem Budapesten, hanem máshol. Én a 3 Budapesttől délre lévő Duna híd (Dunaújváros, Dunaföldvár, Baja) egyikének közelségében gondolom. A hivatalok egy részét pedig négy nagy régióközpontba kellene vinni(Dél-Dunántúl, Észak-Dunántúl, Dél-Alföld, Észak-Magyarország), azok közül, amelyek eddig Budapesten voltak. Emellett meg lehetne szüntetni a megyéket és a kis települési önkormányzatokat, a megyék szerepét a régiók vennék át, a kis települési önkormányzatokét a járások.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 21:54:08

@Dönekszt sztop iz nyugati rélvély sztésön:
Pont ezért kellene elvinni a politikai központot a gazdasági központtól, hogy csökkenjen a Budapest központúság. Pécs-Sopron is gyorsabb Budapest felé, tömegközlekedéssel különösen, pedig távolságban pedig sokkal több.

moncayo 2012.02.29. 21:54:41

A szerző még nem próbált meg pl. Kaposvárról eljutni Győrbe. Akár autóval, akár vasúttal.

S belföldi légiközlekedés 200-300 km-es légitávolságokra egy garantált Malév II. story.

király vagyok 2012.02.29. 22:25:30

"Nem csak Budapesten lehet székelni"

Ja more én kurva jókat szarok nyiregyen is geci

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.29. 22:31:00

Ez legalább olyan "jó" ötlet, mint a közterek átnevezése vagy a kormány kiköltöztetése a parlament épületéből. (ott rohad még egyáltalán a sok léhűtő?)
Tényleg nincs fontosabb dolog ebben a kibaszott, retkes országban, mint szórni a pénzt ilyen fasságokra?

KissGecihuszár 2012.02.29. 22:34:11

ÓÓÓHHH, milyen kedves zene ez a cikk az én füleimnek, illetve milyen kellemes olvasmány a szemeimnek!!! Végre, van valaki,aki ismételten és sokadjára leírta azt, amiről én már vagy 10 éve konstans pofázom, azaz a kisbaltával farigcsáljuk már meg ezt a túlméretezett, terebélyes, az országtól, s annak különösen Keleti és Déli megyéitől '90 óta még inkább minden tőkét -azaz befektetőket, szürke állományt, stb- elszívó és azt pazarlóan eltékozló VÍZFEJET, azaz budapestet. Itt elsősorban nem a kormányszerveket, hanem főként az országos hatáskörű hivatalokat kell szétpakolni a megyei jogú városokba -kivéve Érdet- ,de legfőképpen a Bp-n és annak agglomerációjában működő hazai és multi cégek alsó hangon 60-70%-át és velük együtt nyilván az ott dolgozók szintén 70-75%-át is, tehát Bp-ről legalább 1 millió, míg az agglomerációból legalább 300ezer embert kellene szétköltöztetni Egertől Nyíregyen át, egészen Szegedig, illetve Miskolctól Békéscsabin keresztül egészen Kaposvárig, nem kihagyva Szolnokot, Szentest, Pécset, valamint Szekszárdot sem! "Ááá,ezt nem lehet megcsinálni", mondhatják sokan. Miért is? kérdezhetjük,amúgy jogosan? Persze, ezt nem lehet 1-2 év alatt,de 8-10 év -és minden elérhető EU-s, illetve egyéb forrás- igenis elégséges lehet erre a nagyszabású projektre. Mit is érhetnénk el ezáltal? Hát "csak" egy élhetőbb VIDÉKET, Budapestet, ahol nem lesz többé BKV-s probléma, hisz egy 600ezres Bp-nek nincs szüksége egy 2 milliós egykori Bp-re méretezett BKV-ra, FKFV-re, egyéb, szerencselovagokat és pártkasszákat teletömködő önkormányzati cégre, nem lesz többé 23 kiskirályság + 1 Főváros, hanem marad egyetlen fővárosi Önkormányzat és max 4-5 ú.n. „kirendeltség”, ahol a kisebb ügyeket el lehet intézni. A VIDÉK pedig kap sok ezer magas hozzáadott-értéket előállító cégek, megannyi jól fizető, értékes melóhellyel, így tehát az itt maradó 25%-nyi Bp-het körömszakadtáig ragaszkodó ex munkatárs helyett felvehető legalább ugyanennyi helyi és szintén megfelelően kvalifikált, továbbá a fullos melóhely okán boldog, friss munkaerő. A folytatást gondolom mindenki kitalálta már…

Egérfogó 2012.02.29. 22:36:16

Akárhogy nézem az ideális kormányzati negyed helye az Ócsa, Gyál, Üllő közti terület
van: reptér, autópálya, vasút, üres telek

KissGecihuszár 2012.02.29. 22:42:16

@Dönekszt sztop iz nyugati rélvély sztésön: Természetesen, szükség van az M8-M4-M44, valamint az M86-M9-es sztrádákra, melyek ugyebár a középső, illetve a déli országrészek között teremtenek a vízfejet messzire elkerülő, Ny-K kapcsolatot. Továbbá szükséges még Dél felé folytatni az M30-as pályát is (természetesen az Észak felé történő építést tényként kezelhetjük), mely egészen az M43-as sztrádáig menne, így bekapcsolná az alföldi régiókat is a vérkeringésbe. Ha ezek a sztrádák, illetve a meglévő vasúti hálózat megépítésre, illetve felújításra kerülnek, akkor már semmi akadálya nincs az egyes megyeszékhelyek, illetve egyéb járási központok közötti gyors közlekedési kapcsolatnak, tehát belföldi repülőre esetleg csak egy Nyíregy - Szombathely, vagy Miskolc -Pécs viszonylaton lehet szükség, ha ott erre brutál igény generálódna.

repattila 2012.02.29. 22:47:25

Igen, általában az ilyen a természetes folyamatokkal szembemenő ötletek nagyon sikeresek szoktak lenni...

De ha már álmodunk miért nem nagyobbat? Én azt mondom minden közalkalmazottat szét kellene "ültetni". Egyenletesen elosztanánk őket az ország valamennyi településén, aztán van telefon, meg internet. Sőt, akkor már miért nem csináljuk ezt meg minden állampolgárral, mindenkinek az állam jelöli ki hol lakjon, hogy szép egyenletes legyen az eloszlás és mindenhol legyen sok-sok munkahely.

Egérfogó 2012.02.29. 22:47:49

@KissGecihuszár: Frank vagy Jen hitelből gondolod? Vagy adjuk el a lelkünket is?

Ha eltöröljük a földvásárlási és infrastukturális monopóliumokat, akkor majd megépítik ingyen...

is 2012.02.29. 22:50:01

Akármeddig azért nem költöztetnék, de egy Budapest-Tatabánya-Szfehérvár háromszögben jobban terítenék, összekötve a ket utóbbit is autópályával (tudom, Vértes, nem centire). Budapest lemenne másfél millió alá, Szfehérvár meg fel 500 ezerre, Tatabánya meg 300-ra.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2012.02.29. 22:52:51

@KissGecihuszár: Tetszik az elképzelése.
Az ország egyes részei elrohadnak az érdektelenség miatt, míg Budapest, akár a mesebeli gömböc, befogadóképességének határán van és menten kipukkad.

KissGecihuszár 2012.02.29. 23:03:00

@Gamma Leonis: Köszi szépen,bár én ezt az elképzelést nem sajátítanám ki, mert az elmúlt években több, igen komoly közgazdásztól is hallottam erről az "arányosításról". De nézzünk egy újabb, friss -bár már tavaly igen nagy vihart kavart- ügyről:
index.hu/belfold/budapest/2012/02/29/nem_lesz_buszsav_a_budaorsi_uton/
Asszem, ehhez nem kell további komment, ugye?!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.02.29. 23:04:43

masik megoldas, hogy budapest marad mindennek akozpontja, ott maradnak a miniszteriumok, az orszaghaz ugye adott meg minden /lsd pl washington/ a lakok meg kikoltoznek, meg az aruhazak, boltok
az egesz belvaros lehetne kormanyzati negyed
a kepviselok megkapnak ott a lakasokat, a sok belvarosi meg kikoltozne nagytarcsara stb.
a belvaros koren kivul P+R es jo tomegkozlekedes

KissGecihuszár 2012.02.29. 23:09:17

@is: Nem, neem, nem Nyugat felé, hanem Kelet és Dél felé kell menni! Jusson eszedbe, hogy ott is ugyanolyan Magyar EMBEREK élnek, mint te,tehát nekik is joguk van jobban élni, értelmes melót végezni, ugyanúgy, mint a sok affektáló budapesti cosmo-yuppienak. Bocs, hogy ennyire "brutális" vagyok, de 40 évesen, ebből Bp-n leélt 36 évvel (nem felköltöző voltam, hanem itt születésem után a Balatonnál éltem 5 éves koromig, s az hűűű,de jó volt, csakhát a szüleim léptek egy giga rosszat) és pár multinál dolgozva az elmúlt 10 évben biza sok negatív tapasztalatot gyűjtöttem, ezért ez a méla undor,amit ez iránt a város és az itt élők egy jelentős része iránt érzek,sorry...

vállról_indítható_Matolcsy_a_csodafegyver 2012.02.29. 23:15:06

A kiindulópont hibás. Az autózás.
Remekbe szabott alkotmánybíráink számára bevásárolták a MÁV egyedüli modern kocsijait a Budapest-Esztergom viszonylatra, de őnekik derogál elvegyülni a pórok között. Pedig azok a vonatok szépek is, jók is.

orient 2012.02.29. 23:24:27

@KissGecihuszár: Sajnos a terv nem működik. Sok cég(ulti de magyar cég is) csak azért tud Budapesten irodát, céget üzemeltetni mert van elég szürkeállomány, vagyis van elég ember amiből lehet válogatni. Tucatnyi cég ezért nem ment Pozsonyba, Prágába, hiába jobb az adórendszer, a gazdaság állapota...stb. viszont egész egyszerűen nincs elég ember amiből válogatni lehetne a piacon. Ezért jönnek ide és ezreknek adnak munkát. Budapest határeset mert még Budapest sem túl nagy város, de már elég nagy ahhoz hogy megérje egy nagy cégközpontot idetenni. Ezzel sok céget és munkahelyet buknánk mert sokkal kevesebb befektetés jöhetne létre egy 500ezres, vagy 1 milliós városban ahol egész egyszerűen nem lenne elég képzett, szakértő munkavállaló egy helyen könnyen elérhető.

Nem is beszélve arról, hogy sok külföldi (nyugat-európai) ismerősöm költözött ide mert kulturálisan nagyon érdekesnek tartják a várost és van egy varázsa, élhető is. Sok évet éltem külföldön és van összehasonlítási alapom, sok különböző országban és nem mondom hogy Budapest a legjobb, de van egy varázsa a városnak ami sok embert vonz ide. Ha valakinek nem tetszik akkor ki kell költözni az aglomerációba és bejárni. De gazdaságilag egy ekkora egységet megbontani szerintem felelőtlenség.

Bogyó 2 2012.02.29. 23:33:04

@Zabalint: Egy hidat kihagytál, a szekszárdit.
A megyékkel semmi baj, megszokták az emberek, a régió egy totálisan mesterkélt valami, Pl. elég fura Kisvárdát és Szolnokot egy régióban látni. Észak-Alföld cím alatt.
A kisebb önkormányzatok megszüntetése meg biztosan tök jó azoknak, akik nem ott élnek. Ha ott élnének, akkor nekik se tetszene, hogy mások döntenek felettük. Röhejesnek is tartom, hogy mindig jönnek a nagy összevonásokkal, miközben a legnagyobb korrupciós esetek, a legnagyobb adósságok egy főre jutóan is, ahol a jobb kéz nem tudja mit csinál a bal, mind a nagy településeken van. Egy kis faluban nem lehet ellopni 800 millió forintot, mert az az egész falu 10 éves költségvetése. A szabályszerűséget, meg megfelelő ellenőrzéssel el lehetne érni, de egyszerűbb a falvak felszámolása. A járások is ennek a folyamatnak a része, a falusi már egy apasági nyilatkozatért is el kell majd utazzon. Hivatkoznak a Nyugatra, egyrészt a helyzet ott is különböző, másrészt meg ahol meglépték, ott olcsóbb lett amiből azok profitáltak, akik nem ott élnek. Mivel a városi lakosság nagyobb, befolyásosabb, pozitív eredményről beszélnek, de a vidék ott is meghalt sok helyen.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.02.29. 23:44:23

@Bogyó 2: szerintem meg tok felesleges minden porfeszekbe tanacselnok, akarom mondani polgarmester meg jegyzo, jarasok regen is voltak, meg megyek is ugye, regiok is lehetnek, annyi fontos ugy nincs amiert olyan sokszor be kene menni a jarasba, vagy a teruletre, vagy pestre
mi a faszomnak egy 1000 fos falunak elnok, meg jegyzo meg adminisztrator?

Kuruttya 2012.03.01. 00:34:34

Kell a faszt kiszervezni, a főváros azért főváros, hogy ott legyenek a minisztériumok. A közlekedést kell fejleszteni. Ez az egyetlen nagyváros van az országban, nem kell szétverni.

Villy 2012.03.01. 02:15:41

kit érdekel a Budapest-Esztergom táv az alkotmánybíróság esetében. Ha itt vállaltak volna munkát, akkor költöztek volna ide Esztergomba. Amúgy meg egy intézmény székhelyének átpakolása nem jelenti azt, hogy Pesten megszűnne az ügyfélszolgálat.

bazd meg 2012.03.01. 03:43:20

Birom az ilyen cikk irokat, vegy egy homkozot es jatszunk egyutt a hulyegyerekekkel. Tegyel bele sok sok ha-t, meg igy meg ugy lehetne ? Az egesz orszag egy ha, lehet, kene, ja es tegyel bele egy adag USA utalatot. Egybol szeretni fognak. Csak igy tovabb, monjuk esz nem kell hozza ;^)

ecodrive 2012.03.01. 06:08:00

Ennek a témának nem lett volna szabad egy hírcsárdoid blogban címlapra kerülnie, Budapest szétültetésével komolyan kell foglalkozni, és sürgősen.

Szégyen, hogy pont az Alkotmánybíróság szabotálta el.

Azért kíváncsi vagyok, mi van egy minisztériumi vagy egy képviselői munkában, amihez limuzin kell. Egy iroda kell hozzá, egy asztali és egy mobil számítógép, kistárgyalók és egy nagytárgyaló. Bármelyik, vidéken tönkrement gyár területén pillanatok alatt megvalósítható a képviselők székháza, és bármelyik minisztérium.

Azért rossz Magyarországnak, mert a vezetői súlyos tudatmódosító szerek hatása alatt vannak. Az a tény, hogy aranysújtásos birodalmi palotákban "dolgoznak", elveszi az eszüket. Olyan körülmények között kellene dolgozniuk, mint Magyarország átlag szellemi dolgozóinak, akkor talán tudnák, hol a helyük, és mi a feladatuk.

dik_ 2012.03.01. 06:40:18

@hagyma:
El vagy tévedve, de rendesen... elég régóta nincs minden falunak jegyzője!

lüke 2012.03.01. 06:46:35

igen,itt már minden újjáéledt a gazdaságot kivéve
leginkább a hülyeséget reanimálják

Void Bunkoid 2012.03.01. 07:21:14

@orient: "csak azért tud Budapesten irodát, céget üzemeltetni mert van elég szürkeállomány"

Ez gyakorlatilag a saját farkába harapó kígyó esete.

A fővárosban nem azért van a megfelelő szürkeállomány-mennyiség, mert a pestiek olyan géniuszok, sztm a jelenleg Budapesten élők alsó hangon harmada(!) első generációs budapesti, azaz oda költözött vidéki - s azért költöznek oda, mert "ott van munka meg lehetőségek".

A cégek meg azért mennek Budapestre, mert "ott van a szürkeállomány".

Erre a legtipikusabb ellenpélda a Kecskemétre telepített mercigyár. Ne félj, ha valaki akar sokat keresni merciéknél, simán elköltözik Kecskemétre - akár Budapestről is...

FilcTroll 2012.03.01. 07:25:33

Budapesten székelni nem csak hagyomány meg kényelem kérdése. Itt van a pénz, azok is itt vannak tehát, akik rá akarják tenni a kezüket, akár cégről, akár hivatalról van szó..Ezek a korrupt majmok SOHA nem fogják szétköltöztetni magukat nyomorultabb megyékbe, pedig Bp. is egy rakás szar lesz lassan, nagyrészt pont ezek miatt. Tényleg kár ezért az országért, mert nem látszik a szabadulás ezektől a polgazd gengszterektől.

alfabela2 2012.03.01. 07:46:02

Járhatatlan autóval Budapest? Más helyeken meg azt írják, hogy mióta ilyen drága a benzin, megszüntek a dugók. Nem tudom, hogy melyik az igazság, mert személyesen nem tapasztalom meg, lévén vidéki vagyok.

Budapest méretét részben rákenik arra, hogy "birodalmi" fővárosnak készült. Pedig azt még az '50-es években is szépen bővítgették. (Nagy-Budapest kialakítása)

A problémát részben abban látom, hogy az elmúlt 20 évben több százezer ember kiköltözött az elővárosokba, ahonnan naponta oda-vissza ingázik, mert hogy a fővárosban dolgozik. Persze, hogy leterhelik az utakat.

Másrészt, ha keresztül kell menni az országon, azt leginkább a fővároson keresztül lehet megtenni. (Minden út Rómába vezet.) Sokan még az M0-st is legvágják a fővároson keresztül. Ha lenne Déli Autópálya, vagy egy Szombathelytől Szolnokig menő M8-as, a forgalom egy része is eltűnne BP-ről. A közlekedési hálózat jelenleg BP-központú, ha nem pókhálós, hanem "négyzetrácsos" lenne, máris enyhülne a fővárosi nyomás. Bővíteni kellene a megyeszékhelyek közötti összeköttetést.

Meg nem a kormányzati központ miatt látom a problémát, hanem abban, hogy minden "komoly" cég központja BP-n van. A külföldi vezetők, tulajdonosok egy része még BP-t is büntetésként éli meg, nemhogy a vidéket :-)

Aureliano Buendía ezredes 2012.03.01. 08:28:14

Nagyon egyetértek, de szinte biztos vagyok benne, hogy ez soha a büdös életben nem fog bekövetkezni.

Amúgy én a kormányzat széttelepítésénél fontosabbnak tartom a magánszektor szétszórását. Igenis támogatni kell valami módon, hogy a hazai és külföldi cégek más magyar városokba települjenek. Adókedvezménnyel, pénzügyi hozzájárulással.
És igen, ehhez az államnak is be kell ruháznia: fejleszteni kell a vidéki infrastruktúrát. De, hello, ez az állam dolga.

Jelenleg ugyanis az a helyzet, hogy a vidéki fiatalok és főleg ezen belül az értelmiség, a diplomások, vagy Budapesten képzelik el a jövőjüket, vagy külföldön. Ez pedig a vidék további leszakadásához vezet.
Aki azzal jön, hogy Pesten van a szürkeállomány, az fordítva ül a lovon: azért van ott az "ész", mert ott a munka, nem fordítva.

rcfan 2012.03.01. 08:30:52

Az agrártárca is jobb helyen lenne a Kecskemét-Szeged-Szolnok-Debrecen tengelyen, mintsem Budapesten.

Arról nem is beszélve, hogy a vidéki béreket nézve olcsóbb működésű minisztériumok lennének létrehozhatóak.

Távolság, utazás: videókonferencia már nem kuriózum. Ha meg utazni kell, hát ideje a közlekedést országos szintre emelni, hiszen a BKV szolgáltatási területén túl is laknak emberek!

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.03.01. 08:32:22

Legyen minden Debrecenben.
Úgyis az a mintaváros.

Az Aranybika Szálló lehetne a parlament.

Mindenki örülne, ha ez a fidesznyik bagázs elpályázna oda, ahol a szívcsakrája dobog.

Azért is jó, mert olcsó.
Úgyis minden minisztériumban a parasztmárik dolgoznak már.
A feleségeikkel meg az anyósaikkal mind elmehetnének tehenet fejni.

Így legalább nem kéne a sok vidékinek megoldani a lakhatását.

omlósz 2012.03.01. 08:32:36

aha képzelem milyen öröm lenne, ha mondjuk miskolcról lekellene járni pécsre, vagy sopronból debrecenbe...

orient 2012.03.01. 08:34:33

@Void Bunkoid: ez pontosan így van. A szakképzett munkaerő jelentős része valóban nem pesti hanem ez miatt költözik ide, de sajnos a legtöbb cég nem fog lemenni egy Pécs, Szeged méretű városba, nem azért mert az milyen rossz hely csak egyszerűen ha a központjába fel akar venni 2000-3000 képzett diplomást akinek tapasztalata is van akkor egész egyszerűen nem talál. Tudom én is örülnék neki ha olyan lenne a világ mint 300 éve és kis városkák lennének mindenhol ahol nyugodtan lehetne éldegélni csak a valóság nem ez. Lehet ilyet kialakítani csak éppen senkinek sem lesz munkája és a szép kis élhető városkájában éppen éhen döglik...Természetesen Szeged, Pécs, Debrecen szintű vársosra szükség van és csináljanak munkahelyeket a cégek ott is, de a nagy várost megszüntetni hülyeség ez miatt. Ott helyi érdekeltségű vállalkozásoknak, munkahelyeknek kéne eltartani a helyieket, és a nagyok is nyithatnak kisebb irodákat ott(ahogy meg is tették..). De ez csak akkor megy ha lehet egy nagy központja a cégnek (értsd az országban) ahol egy helyen össze lehet hozni elég sok képzett embert.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.03.01. 08:38:27

@orient: A minisztériumokban tuti, hogy már egyetlen pesti se dolgozik.

Nyugodtan mehetnek mind vissza a pusztába.

Akik bejárnak hozzájuk, azok is vidéki gengszterek, úgyhogy
nem fog az egész fidesz-reszim itt senkinek hiányozni.

CyberPunK 2012.03.01. 08:38:49

Nekem csak két kérdésem van: van olyan ország, ahol így szétszórják a kormányzatot? Ha van, akkor az mennyire működőképesebb a többihez képest?

PonDrow 2012.03.01. 08:41:08

Jó ötletnek tartom a dolgot. Természetesen - jó magyar szokás szerint - egyből jönnek az érvek, hogy miért NEM lehet megcsinálni. Ez az ország erről szól: van egy ötlet, ami TALÁN jó lenne, ki kéne próbálni. Erre mindenki elkezdi nyomni, hogy miért nem lenne jó. :)

Kezdetnek elég lenne, ha Pest megyéből kikerülne Budapest. Akkor a megye több EU támogatást kapna, Budapest meg semmit. :)

CyberPunK 2012.03.01. 08:43:45

@PonDrow: Nem, a legtöbben azt mondják, hogy ne akkor cseréld le hibridre a régi benzines autódat hitel útján, amikor benzinre sincs pénzed.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 08:51:30

@bioLarzen: A falusi porták kerti budijáig, vagy városon a legközelebbi nyilvános illemhelyig is fárasztó (sőt néha izgalmas is) lehet eljutni. De nem ezért alakult ki bizonyos kultúrákban, hogy ott engedik ki magukból az emésztési végterméket, ahol rájuk jön. Egy kinyilvánítottan szimbolikus jogszabálynál a szimbólumok is kötelezőek.

@Dönekszt sztop iz nyugati rélvély sztésön: "Nagyjából ez az egyetlen város, ami mindenhonnan elérhető." Ez az egyik baj! Egy ilyen kis országban kifejezetten luxus a sugaras közlekedési hálózat erőltetése. Ugyanúgy, mint a fővárosnál. Az M0 példájából is látszik, hogy a "déli autópálya" elképzelés nem szakmai szempontból volt rossz ötlet, függetlenül a projektgazdák állítólagos politikai és köztörvényes nemzetközi maffiakapcsolatától. A Pozsony - Győr - Pécs - Szeged - Debrecen - Ungvár útvonalat végig talán egyetlen kamion vagy vendégmunkásokat szállító busz sem járta volna végig, de tehermentesítette volna a fővárost és környékét az iszonyatos átmenő forgalomtól. Rossz nyelvek szerint valami, a pártok fölött álló "stricikamara" vétózta meg végül az egészet, mert elveszítették volna kínálati és keresleti szempontból is a kvázi -monopolhelyzetüket.

@Magyarnaba: Decentralizáció/ dekoncentráció ügyben igazad van, nekem is van közig. szakvizsgám, de a köznyelvben a dekoncentrált azt jelenti, hogy valaki nem tud összpontosítani, figyelni, annyira szétszórt. Ez pedig nem kimondott jogi fórum, hogy a szaknyelvi kifejezésekhez ragaszkodjunk. "Esztergomban nem volt biztosított az infrastruktúra. (Épület, parkoló)": Na ez az, ami csak és kizárólag elhatározás kérdése. Ha a hercegprímásnak megfelelt bő ezer évig a város, akkor néhány önmaga nagy tudása előtt leboruló jogász is beérhetné vele.

@Zabalint: "kormányzati negyedet kellene építeni" - Hogyne! Esetleg a Dunát a Tiszával összekötő Új Panama-csatorna partjára?
- "meg lehetne szüntetni a megyéket és a kis települési önkormányzatokat" Azokat nem, elvégre az önkormányzatiság, a helyi - legalább képviseleti - demokrácia (reméljük) alapjog. Viszont az igaz, hogy független önkormányzati hivatalra, alulfoglalkoztatott és túlfizetett jegyzőkre tényleg nincs minden településen szükség.

@moncayo: Nem próbáltam. Viszont szívesen megpróbálnám tíz-tizenöt évvel az ötletem megvalósulása után...

orient 2012.03.01. 08:52:27

@Dr. simonmondja.: Mondjuk én elsősorban nem a minisztériumokról beszélek, hanem magánszféráról akinek óriási érvágás lenne ha a 2 milliós városból lenne 1 milliós vagy kisebb. Minisztériumokat végiggondolva sem tűnik kivitelezhetőnek. Egy helyen dolgozik mondjuk 1000 ember akinek nagy része nem pesti, de akkor sem egy helyről jött. Valaki Pécsről, valaki, Debrecenből, valaki Szegedről, akkor ha leteszed mondjuk Debrecenbe a minisztériumot, mennyire fog már örülni a Pécsi hogy mostantól Debrecenben lakik ahonnan még több hazamenni meglátogatni esetleg a szüleit. Szerintem hülyeség az egész, és minden országban így megy. Olaszoknál hiába fejlettebb az észak mint a dél, Rómában van az államapparátus és kész. De ez igaz Angliára és Németországra is sorolhatnánk.

Sokszor mondtam ezek akkor mennének ha minden szar kis MÁV mellékágat megszüntetnének és sokkal olcsóbb buszközlekedés lenne a megyeszékhelyből a kisebb helyekre és az itt nyert pénzt vasútfelújításra fordítanák. TEszem az Budapest- Debrecen lehetne 1 óra gyorsvasúttal. vagy Bármelyik nagyváros max. 1 óra alatt elérhető pestről és bécs mondjuk szintén egy óra lenne. Akkor lehetne itt csodákat tenni és vándoroltatni a cégeket, embereket. De amíg az a fontos hogy a kis helyekre is vonat menjen 10 emberrel rajta, mert busz az nem jó oda, és a MÁV masszív mínuszban van addig az ország közlekedése és fontos összeköttetései szarok maradnak és ezzel meg is van bénítva az ország nagy része.

orient 2012.03.01. 08:58:14

@PonDrow: Sajnos mikor az ország masszív zuhanásban van (IMF hitel), gazdaság zsugorodik(máshol is a világban), akkor nem annak van itt az ideje hogy "próbálkozzunk", mert milyen jó ötlet. Itt biztosra kell menni hogy működő ötletről van szó és nem egy bukottról. Itt ezer milliárdokról van szó mert ennek a gazdaságra gyakorolt hatása nagyon jelentős, magyarula míg az országban bizonyos helyeken éheznek és éppen nem találtunk szaudi olajmezőket egyelőre itthon addig minden forint számít és nem ötletelésekre, meg milyne jól hangzik dolgokra kell elkölteni milliárdokat, remélem ezzel te is egyetértesz, Mszp tökéletes példát mutatott abban 8 év alatt hogyan kell ötletelni és óriási pénzeket, energiákat elfecsérelni iforratlan ötletekre és baromságokra. Jött a váltás és a Fidesz csinálja ugyan ezt tovább, kapkod, össze vissza csinál dolgokat mert fogalma sincs merre menjen és hogy kéne, nincs egy szakmailag kidolgozott terv az asztalon csak ötletelések. Akkor erre most jönne ez, na pont erre van szükségünk, pont most...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 08:59:05

@repattila: Milyen természetes folyamatról beszélsz?
A vízfejűsödés, a XX. századi fenntarthatatlan urbanizáció természetellenes. A termelés és a termeléstől, értékelőállítástól elszakadt emberek koncentrálódása a döntéshozatal és munka nélkül elérhető juttatások szétosztásának környékén egyfajta rákos burjánzás.

Matróz Kommandó 2012.03.01. 09:01:21

A pontonokra épített 2x2sávos autóút nettó marhaság. Ahogy elnézem a többi is.

Lasombra 2012.03.01. 09:02:25

1. okkal van a főváros szóban a "fő" előtag.

2. a minisztérium kb elhanyagolható autósforgalmat bonyolítanak. ha azok egycsapásra eltűnnének Pestről, pontosan ugyanakkora forgalom maradna. nem oszt, nem szoroz bár lézerblokkolós Audi.... bocs, Skoda.

3. a szétköltöztetéssel megoldanánk egy problémát, és csinálnánk nyolc másikat.

4. valaki már írta, tökmindegy hova tennénk át egy központi hivatalt, az ország tetszőleges pontjaitól vett szumma távolság nőne. (egyrészt mert Bp nagyjából középen van földrajzilag, másrészt a belföldi közlekedés úgy van kialakítva, hogy jobbára Bp-en keresztül lehet eljutni mindenhova.) szóval mindenki többet autózna.

a vidéket fejleszteni kell, ez tény. de nem logikátlan, átgondolatlan, ad-hoc ötletekkel (pl minisztériumok szétszórása), csak mert épp egy parasztgyerek (rossz értelemben) van a kormány élén.

szerintem a vidékieknek sem hiányzik egy halom politikus. inkább olyasmibe tessenek gondolkodni, ami munkahelyet is teremt.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:08:13

@orient: A multi/internáci cégek szerintem a jelenlegitől még sokkal több magasan képzett munkavállaló közül választhatnának, mint ma. A megyeszékhelyek mindegyikén ugyanis megvan az a szellemi- és munkaerő kapacitás, amellyel egy-egy minisztériumot, állami főhatóságot működtetni lehet. Nem kényszerítene senkit ez az elgondolás, hogy "leköltözzön" (sic!) pl. Egerbe. Esetleg a minisztert, államtitkárokat, de szerintem az utóbbi 100 év államigazgatási színvonala egy csöppet sem romlana, ha azok is helybeliek lennének.

Mr.Gupta - Európai származék (törölt) 2012.03.01. 09:10:32

XXI. században inkább azt a gondolkodásmódot kellene megszüntetni, hogy ha hivatali ügyeket akarsz intézni, akkor be kell menni a hivatalba.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:11:01

@Kuruttya: Isten őrizz szétverni! Egy kis tehermentesítés viszont bizonyára jól jönne.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:12:07

@Villy: Ne má! Valaki gondolkodni is mer, nemcsak frázisokat visszhangozni?

CyberPunK 2012.03.01. 09:16:46

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Bár még nem jutottál el a csak két kérdésemig, én hozzáraknék még egyet: ha javul egy térség munkanélküliség mutatója az általád javasolt módon, akkor ez nem jelenti azt, hogy Bp-en viszont romlik? Mivel munkahelyet nem teremtesz országon belül, hanem csak "tologatod" a számokat a térségek között.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:17:01

@ecodrive: "a témának nem lett volna szabad egy hírcsárdoid blogban címlapra kerülnie"
Miért is nem lett volna szabad? Így van esély arra, hogy aki akar, hozzátegyen, elvegyen belőle. Pontosan az elitista megközelítés hibás, a beltenyésztés a gondolatokat is sorvasztja.

orient 2012.03.01. 09:18:34

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Államigazgatás lehet nem romlana, nem tudom. Ezt meg kéne vizsgálni más országokban más modellek hogyan működnek és vállnak/váltak be. Igen bizonyos államapparátust lehet le lehetne költöztetni megyeszékhelyekre. Látom te ellenne vagy a "nagyváros" gondolatnak és rákfenének tartod amiben valószínüleg igazad van mint ember, egyén, de a világ nem ezt mutatja. Már az ipari forradalom idején is és említett monarchiában is a gazdaság motorjaként kellettek nagy városok, központok ahonnan meg lehet szervezni a termelést, és a gazdaság motorját. Remélem emlékszel még miért kapta meg pl. szlovákia Kassát, Pozsonyt és hasonló városokat trianonkor? Ezek szinte 100% magyar városok voltak akkor, de a szlovákok azzal érveltek ha csak a valóban Szlováklakta részeket kapják meg akkor a nagyvárosok nélkül(mert az nem volt nekik) éhen halnak. Ezt már ők is belátták akkor, és szerencsétlenségünkre meg is kapták... :((( Hidd el én is szívesen laknék valami kis városkában ahol parkok meg madárcsicsergés van a belvárosban is, és legyen is ilyen, mert szükség van rá, de teljesen megszüntetni a nagyvárost mint olyat eszetlenség, a 21. sz gazdasága, de tulajdonképpen az ipari forradalom és polgárosodás óta nem erre mutat a világgazdaság. Teremtsünk új értékeket? Ilyet csak olyan országok tudnak akik dúskálnak a javakban és nem olyanok akik éppen éheznek és államcsőd szélén evickélnek.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.03.01. 09:25:38

@orient: Ennek a városnak teljesen mindegy.

Akik itt élnek, azoknak nem a kormányzati negyed adja a megélhetést.
Oda mindigis csak a sültparasztok nyomták be a tesóikat.
Most is.
Nyugodtan elhúzhatnának, észre se vennénk.

Spiro 2012.03.01. 09:27:22

Amíg azt sem tudjuk, hogy hány ember alkalmazása indokolt ténylegesen a Minisztériumokban. Illetve a tényleg szükséges feladatok ellátásához hány főre van szükség, addig értelmetlen a cikkben boncolgatott szétköltöztetést latolgatni. (pl. a szerző gondolatmenete szerint, ha nem csak a parlament létszáma, hanem minden egyéb csökkenne, a helyzet javulna, de mindegy).

Egyébként, ha hajókon lennének a minisztériumok, időközönként a Dunán, Tiszán, a Balatonon is lehetnének. Sőt szabadságharcunk eredményeként akár Madagaszkárt kikötőjében is lehetnének.
A vonatos megoldás is sok sikerrel kecsegtetne (fellendülhetne a szárnyvonalak kihasználtsága)

Másrészről az elektronikus ügyintézés sokkal környezetbarátabb és pénztárca kimélőbb megoldás lenne, mint a belföldi forgalom tuningolása (jellemzően egyébként sem a Minisztériumokba járó „tömegek” okozzák a forgalmi nehézségeket – egyébként a 400+ üzemanyagár szépen tizedeli a Bp.-i forgalmat).

Bécsben is lehetnénk a Minisztériumok, amit egy Ausztriához való csatlakozásunkról szóló, eredményes népszavazással el lehetne érni. A két ország felezné a jelenlegi minisztériumai számát. Továbbá a hazai politikusokról elterjedt közvélekedés miatt, ez a népszavazás még sikeres is lehet.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:29:18

@CyberPunK: Nézd, azt nem értem, milyen két kérdésről beszélsz, én egyben értékeltem a hozzászólásodat. Magyarország cseppet sem zárt rendszer. igenis elképzelhetőnek tartom, hogy az a néhány ezer budapesti értelmiségi, aki úgymond munka nélkül maradna, valami olyan vállalkozásba tudna kezdeni, amiből legalább úgy megélne, mint most és nem lenne munkanélküli. A főváros infrastruktúrája - országos viszonylatban - kész, minden lehetőség adott a világpiac meghódítására, míg a legtöbb vidéki városban ezek a feltételek nagyrészt hiányoznak.

Void Bunkoid 2012.03.01. 09:29:18

@orient: ennek az ördögi körnek a titka a mobilitás amúgy, ami azt jelenti - mint említettem, hogy akár Kecskemétre is költöznek az emberek.

Sőt, pl Németországban Eger méretű kisvárosokba, mint pl Aschaffenburg, ahol 65 ezren laknak - is települnek nagy cégek (pedig Aschaffenburg egy köpésre van a főbrutál ipar/pénzcentrum Frankfurttól), és áramlik oda munkaerő, még Frankfurtból is.

A bibi, hogy furamód Budapestre költözés kérdésében atommobilak az emberek, az említett vidéki nagyvárosokba meg nem - tehát a kiskunfélegyházi illetőségű tehetséges, nyelveket beszélő mondjuk mérnökként végzett fiatal felnőtt ha Budapesten kínálnak állást, azonnal költözik, a hozzá sokkal közelebb levő Szegedre az istennek sem költözne ugyanolyan melóért sem.

Itt következik a probláma másik fele, hogy a legtöbb vidékre települő akár külföldi, akár nagyobb magyar cég valamiért azt gondolja, hogy vidéken az emberek szarért-húgyért elvégeznek bármilyen munkát, pl. az említett mérnökifjú egy pl fejlesztőmérnöki állást kaphat Budapesten mondjuk a NeverSeen Technologiesnál :) 500 bruttóért, míg ugyanez a cég ha nyitna egy szegedi irodát, ugyanezt a pozíciót 160 bruttóval hirdetné meg...

orient 2012.03.01. 09:29:31

@Dr. simonmondja.: ebben lehet igazad van..nem dolgoztam közszférában sosem és nem is akarok.

Void Bunkoid 2012.03.01. 09:30:54

@Void Bunkoid: ja és talán a lakhatási/ingatlanárak-költségek kivételével MINDEN tök ugyanannyiba kerül vidéken is, mint Budapesten. Na EZÉRT akar mindenki fővárosi lenni.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:32:10

@karosszékely: Kora ősszel az ökörnyál lebeg a levegőben, kora tavasszal meg a változás, a jobbítás igénye. Főleg Debrecenben...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:38:42

@omlósz: Hány olyan ügy van, amit csak és kizárólag és főleg személyesen kell egy minisztériumban intézni? Számoljunk utána! Szerintem 0. Egy sem. A személyes minisztériumi ügyintézésre egyetlen ok miatt lehet szükség: a megvesztegetésre szánt összeg vagy egyéb ajándékok átadása miatt. A "felmegyek a miniszterhez" szemléletet ma már csak a korrupciós nyomás tartja életben.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:41:13

@Dr. simonmondja.: Ó, a Parlament az jó helyen van ott, ahol van, a debreceni Kossuth tér túl kicsi, hogy a tömegrendezvényeken kihugyozhassák magukat a nyugdíjasok, és nem is a Dunába van vezetve onnan a csapadékvíz.

KissGecihuszár 2012.03.01. 09:43:37

No, ez már igen, van bazsalygás a témában! Én azt gondolom, hogy ma már eltelt annyi év a módszerváltás óta, hogy láthatjuk, ez a felduzzasztott vízfej vs kiszipolyozott vidék, mely a rákosi és a kádár rendszer maradványa, nos ez '90 után nemhogy csökkent,de még drasztikusabb lett a különbség Bp és főként a keleti és a déli megyék között, sőt Győrt leszámítva Bp és az ország egésze között. S hogy miért nem tartható fenn a jelenlegi status quo? hát csak azért, mert olyan ország SOHA nem lesz, nem lehet versenyképes, ahol a GDP 45%-át az ország területének (93ezer Km2) 1%, azaz egy százalékán állítják elő és az itt megtermelt adóbevétel igen jelentős részét az ország területének alsó hangon 70%-án osztják szét -segélyként. Az elmúlt 22 év mással sem telt, mint erőtlen próbálkozásokkal,de ezt az Európában párját ritkító vízfejességet csak és kizárólag "forradalmi", ha úgy tetszik "unortodox" módon lehet megváltoztatni. Ez pedig abból áll, hogy nem ácsingózunk pillázgatva külföldi befektetőkre, hogy majd ők betelepülnek Borsodba, Szabolcsba, Békésbe, meg Baranyába, hanem azt allokáljuk újra, amink már itt megvan. Aztán, ha ebbe belekezdünk, akkor az majd multiplikál egy olyan bazsalygást, hogy sok-sok cég fog azért idejönni, mert egyrészt részese szeretne lenni az építkezéseken -Bp esetében a bontásokon, rekultivációkon- zajló munkáknak, másrészt pedig mivel 8-10 év alatt jelentősen megnövekedne a fizetőképes kereslet -hiszen sok százezer olyan ember is melózna, aki évek, évtized óta nem-, ezért már megérné olyanoknak is idejönni,akik eddig nem tartották"könyvelési hibahatárnál" többnek ezt az országot!

CyberPunK 2012.03.01. 09:47:13

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger:

Erre gondoltam:
CyberPunK 2012.03.01. 08:38:49
Nekem csak két kérdésem van: van olyan ország, ahol így szétszórják a kormányzatot? Ha van, akkor az mennyire működőképesebb a többihez képest?

Amúgy a minisztériumokban nem csak értelmiségi dolgozik.

Void Bunkoid 2012.03.01. 09:50:22

A másik "vízfejokozó" tényező pedig - nem kell leárpádsávosozni, ez tény - maga Trianon.

Az 1920-as békeszerződés nyomán gyakorlatilag talán Sopronon kívül az egykori Magyarország összes tényleg európai színvonalú nagyvárosa - sorolom, Kassa, Nagyvárad és Kolozsvár - a határon kívül rekedt. A jelenlegi magyar nagy vagy nagyobb városok szinte kivétel nélkül a sokat ostorozott szocikomcsi negyven évnek köszönhetik "városságukat", előtte vagy unalmas porfészek paraszt mezővárosok, vagy jelentéktelen falvacskák voltak jórészt.

Amióta a Szovjetunió eltűnt a süllyesztőben, ezek a városok szépen amortizálódnak is, mert a nagyrészt szovjetek által mesterséges igényekkel fenntartott mesterséges ipar megszűnt.

Maradt összesen egy darab Budapest. Kész, nem is kell többet vitázni róla.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:51:57

@Lasombra:
Egy országos hatáskörű hivatal esetében nemcsak a dolgozók autói közlekednek, hanem az oda érkező "ügyfelek" nagy része is kocsival jár. Pontosan úgy kellene átalakítani a közlekedést, hogy az autópályák, autóutak, vasúti vágányok (és a hajózható csatornák egy boldogabb jövőben) tegyék lehetővé azt, hogy két pont között ne a fővároson/M0-án keresztül legyen a legrövidebb út.

Tisztelettel jelezni szeretném, hogy a minisztériumokban és az egyéb országos szerveknél politikusra alig van szükség. Ezekben, alapesetben, némi (néhány főre kiterjedő) politikai vezetés irányításával szakemberek dolgoznak. Elvileg...

Void Bunkoid 2012.03.01. 09:53:41

Pozsonyt szándékosan nem említettem, a Monarchia/előtti Pozsonyt én akárhogyan is lenézőnek tűnik, csak Bécs egyik kerületeként tartom számon :)

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 09:59:59

@CyberPunK: Bocs, afölött elsiklottam! Tehát vannak olyan országok, és egy kormányzat működőképessége nem attól függ, hogy egy városban, városrészben vagy akár egyetlen épületben működik-e, hanem attól, hogy a kormányzati szerkezet mennyire felel meg a természeti és társadalmi adottságoknak.
Az országok élhetősége viszont úgy tűnik jobb az olyan helyeken, ahol nem lehet egyetlen bombaszállító furgonnal megszüntetni a teljes központi közigazgatást.

CyberPunK 2012.03.01. 10:14:13

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Értem, tehát lényegében ilyen országot nem tudsz mondani, tehát konkrét példa sincs rá, hogy tényleg fejlődés lenne-e önmagában a szétszórás.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.03.01. 10:17:40

@KissGecihuszár: Úgy is van.
Bontsátok le Budapestet.

Lehetőleg a pinceszintig.

És vigyétek, amit megfogtok.

Úgyse tudtok mást, mint lopni.

Lasombra 2012.03.01. 10:35:44

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: igen, belegondoltam az "ügyfeleket" is. és még velük is csak elenyésző részét teszik ki a teljes forgalomnak.
persze statisztikám nincs rá, csak egy érzés.
(nem lehet olyan nagy számosságú az a fajta ügyintézés, ahol személyesen fel kell autózni a fővárosba, neadjisten minisztériumokba.)

az országos infrastruktúrafejlesztéssel (úthálózat, tömegközlekedés) egyetértek teljesen, csak furcsállnám, ha a kormány és a hivatali munkavégzés az lenne az apropója.

egy teljes lakásfelújítás is lehet indokolt, de valszeg nem egy új váza miatt kezd bele az ember.

repattila 2012.03.01. 10:52:36

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger:
Az a baj, hogy végletesen általánosítasz és az így leegyszerűsített problémára akarsz megoldást adni.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 10:57:21

@CyberPunK: Fentebb mások megtették, de Szlovákiát nem is említették, pedig ott legalább két városra oszlanak a terhek.
@Lasombra: Tekintettel a személyes főhatósági ügyintézés fentebb már említett fenntartójára, a korrupcióra, szerintem elég nagy a forgalom. Annak ellenére, hogy ha tényleg valami nagyobb létszámú egyeztetésre, együttgondolkodásra, tájékoztatásra van szükség, akkor az utóbbi évtizedekben a tárcák és a központi szervek előszeretettel rendeztetnek az ő kutyáik kölykeivel konferenciát, és nagyon sokszor "vidéken", elsősorban a Balatonnál.
Egy huzamos továbbképzés sokadik hetén súgta meg a helyszínt és szállást biztosító budapesti szálloda egyik vezetője, hogy ha a szállodalánc bármelyik egységébe szervezünk bármi, ahhoz hasonló, a szobákat és termeket hétfőtől péntek délutánig lefoglaló képzést, konferenciát, akkor a fizetendő szállás- és étkezés költségének 20%-át visszakapjuk. Szerintem ez azóta sincs másként, legfeljebb az üzletszerzési jutalékot nem a "főelvtárs" veszi fel, hanem valamelyik családtagja vagy strómanja.
Arról meg úgy látszik, hogy még nem hallottál, hogy nem csak ekkora horderejű szempontok alapján döntöttek az utóbbi 60 évben a területfejlesztési intézkedések, átszervezések és főleg a költségvetési juttatások elosztása során, hanem a legutóbbi időkig egy báziselv működött, tehát minden évben az előző év számait szorozták, szinte egységesen ugyanazzal a konstanssal (volt néhány kivétel, de nem sok). Így esett, hogy ahol a KB-tagokat a '70-es években és a '80-as évek legelején jól megvadásztatták, megetették, megitatták, igényeiknek megfelelő szexpartnerek szolgáltatásait biztosították, oda a legutóbbi időkig sokkal több fejlesztési és működtetési pénz jutott, mint ahova tényleg szükségesebb lett volna. Elsősorban az apróvadas területek szenvedtek hátrányt.

repattila 2012.03.01. 11:08:03

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger:
Nem tartom általánosan érvényesnek, hogy mindenki aki pesten dolgozik az értékelőállítástól elszakadt élősködő.

De azt sem gondolom, hogy ha vannak ilyenek, azok önmagában a helyváltoztatástól máshogy működnének.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 11:16:20

@repattila: Van ott egy "és" is.: "A termelés és a termeléstől, értékelőállítástól elszakadt emberek koncentrálódása a döntéshozatal és munka nélkül elérhető juttatások szétosztásának környékén egyfajta rákos burjánzás."
Én sem tartok mindenkit parazitának azért, mert ott lakik. Viszont az élősködők komoly dilemmába kerülhetnének, hogy akkor hol is lenne könnyebb nekik a potya-lét.

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2012.03.01. 11:16:37

Nooooormális???
Az anyázástól tartózkodnék, gondolom, megtették ezt többen (nem olvastam a kommenteket).
De, ha óhajtod, kifejtem, miért írtál hülyeséget. Bár lehet, hogy ezt is többen elmondták.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 11:19:02

@estrella negra: Nosza!
(Szomorúan jegyzem meg, hogy az úszórakpart-ötletemre még negatív reakció sem érkezett, pedig olyan szép lenne, főleg éjjelente...)

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2012.03.01. 11:49:19

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Valószínűleg azért, mert az a legnagyobb ökörség az egészben.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 11:55:58

@estrella negra: Szar is lenne 2-4 lámpa miatti 2-3 perces leállással negyven-ötvenes tempóban felhajtani a Csepel-szigettől a Lágymányosi-hídig vagy vissza...

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2012.03.01. 11:58:48

legyen Makkoshotyka a közigazgatási székhely

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2012.03.01. 12:03:03

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Mingyá' kifejtem.

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2012.03.01. 12:48:35

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Szóval.
Értelme egyedül a gyorsforgalmi pontonnak lenne. Az állandó le-, felhajtókkal szabdalt kisegítő út (mobil) csatlakozó elemeinek kiépítése egyrészt roppant nehezen kivitelezhető (remélem, a szivattyús szintszabályozást, egy Duna-szintű folyónál, te sem gondoltad komolyan), másrészt olyan mértékben lassítaná egyrészt önmaga, másrészt a meglévő rakpartok forgalmát, hogy értelmét vesztené az egész.
Az ilyen ponton (át)telepítése több hetet, valamint jelentős emberi-, és infrastruktúrális forrásokat kötne le. Ezeket honnan (miből?) vennéd? Tehát az ide-oda rakosgatás szintén felejtős. Arról nem is beszélve, hogy a kapacitásigény a két oldalon paralel változik.
Ha maradunk a gyorsforgalmi útnál (mondjuk, az Árpádtól a Lágymányosi hídig), akkor (az anyagiakon kívül) már csak azt a problémát kell megoldani, hogy hova teszed a hajókat. Meg mondjuk, egy balaset esetén mit csinálsz a több kilométeres kocsisorral, miközben hajóról(?) végzed a mentést?
Szerinted miért nincs ilyen sehol a világon?
A többiről meg csak annyit, hogy ELŐSZÖR ki kell építeni az infrastruktúrát (autópálya, gyorsvasút, repülőtér), és UTÁNA lehet gondolkozni bármin is. Persze én is inkább a magánszféra költözésben való érdekelté tételében gondolkodnék.

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2012.03.01. 12:53:03

Ja, a Csepel-sziget, meg a Lágymányosi között meg pont nem oldanál meg vele semmit Bp. problémáiból.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 13:11:02

@estrella negra: Bocs, ezt elkúrtam, mint a 'legnagyobb agyar' az ország pénzét, én a Chuck Norrisról majdnem elnevezett Megyeri hídra gondoltam. :-(

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 13:36:49

@estrella negra: Az alapcikkben arról volt szó, hogy gyakorlatilag megszüntetik a rakpartokon az autóközlekedést. A semmin az a néhány le-felhajtó semmit sem rontana. A szivattyús szintszabályozást nem fejtettem ki, azért értetted félre, én arra gondoltam, hogy a ponton-elemek merülését/kiemelkedését is bizonyára célszerű szabályozni, ami energiaigényes. A hajók középen elférnek, a kikötőknek semmi baja sem lesz attól, hogy beljebb kerülnek. Tudtommal a vonatkozó szakaszon sem komp nem jár, sem autószállító hajó (ha igen, akkor azt is meg kell oldani, nem lehetetlen), ezért a hajókra felhajtó járművekre sem kell gondolni.
Baleset?
Akkor mi történik, ha valamelyik hídon történik több baleset, és be van állva az egész belváros? Úszódaruval mentenek? Merthogy ebbe a konstrukcióba simán beleférne egy tisztességes és villámgyors mentőhajó is, ami talán enélkül sem ártana.
A világon meg pl. azért nincs (ha nincs, nem tudom) ilyen, mert eddig még nem volt kitalálva. Illetve igen, a szétkapcsolható pontonhíd, tehát ez csak egy újabb alkalmazás. Tengerpartoknál és nagy árapályú folyamoknál, nagyobb tavaknál nem is igazán lenne jó a túl nagy szintváltozások, hullámok miatt. Itt a legnagyobb veszélyt az jelentheti, hogy valamelyik Bécs felől érkező nagyobb hajó részeg kormányosa megindítja az egészet a Vaskapu felé, de azoktól talán még a hidak sincsenek teljes biztonságban. A síkosságmentesítés is megoldható a helyben termelhető árammal, a befagyástól és a jégzajlástól meg valóban nem könnyen védhető, olyan időben folyamatosan járőrözni kellene fel-alá mellettük egy jégtörőnek, amelyek a part felőli felületet csak a fel/lehajtók szétkapcsolásával/part felé felemelésével tudnának feltörni.

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2012.03.01. 15:05:39

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Figyelj már, örökmozgó összeállításával még nem próbálkoztál?
Az is tök egyszerű lehet.
Már neked.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.01. 16:21:46

@estrella negra: Szocializációmnál fogva én még az állami törvényekkel sem nagyon merek szembeszállni, nemhogy a fizikai törvényekkel...

Egérfogó 2012.03.01. 18:45:27

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger:
Nincs ott földem és valójában sosem jártam ott, de elhelyezkedése, infrastrukturális lehetőségei, és beépítetlensége, jobban támogatható, mint szétdúrni a Nyugati.
Itt aztán elférne az egész, holdudvar, meg lehet nekik tisztviselő telepet építeni.
Meg bombázás esetén is kevesebb a polgári áldozat.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.02. 09:31:54

@Egérfogó: Van benne valami, de mivel túl közel van a főváros, ez leginkább tovább növelné a gépjárműforgalmat. Kivéve persze azt az esetet, ha gyakorlatilag nem lehetne bejutni autóval, csak valami, a belvárosból, vagy a (Liszt) Ferihegy környékéről, egy óriási P+R parkolóból induló járművel, pl. magasvasúttal.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.12. 14:48:11

@estrella negra:
"Csak akkor születtek nagy dolgok,
Ha bátrak voltak, akik mertek
S ha százszor tudtak bátrak lenni,
Százszor bátrak és viharvertek."
(Ady)

Skodakék Fábia 2012.03.12. 16:03:03

Facom se lakna pesten ha máshol is ennyit kereshetnék. Mondjuk tök jól érezném magam Badacsonyban :))))
De pl a cégnek ahol vagyok van egy-két vidéki kirendeltsége és ott 2/3-a a lóvé az itteninek.
Albérlet meg ugyanannyiba kerül. Elég lenne ezeket a fafejeket meggyőzni hogy vidéken is ennyit fizessenek és kiürülnének a pesti irodaházak, meg az utak is. Munkatársaim 80%-a csak a meló miatt költözött ide...
A sok miniszter meg egyéb léhűtő meg maradhatna itten a pisiszagban.
És nem volna semmi probléma.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.03.12. 16:20:10

@petrócselly: Az se lenne rossz megoldás (sem a főváros közlekedési tehermentesítésére, sem a valódi vidékfejlesztésre) - de a politikai döntés és a technikai fejlesztés sajnos még mindig könnyebben megvalósítható, mint irracionális döntéseik helytelenségéről meggyőzni üzletembereket és politikusokat. Én azt hittem, hogy egy igazi kapitalista soha nem ellensége a pénzének, aztán rájöttem, hogy tévedtem, mert igen. Aztán egy újabb tanulási folyamat révén rájöttem, hogy mégsem, mert az, amelyik látszólag elvi vagy irracionális (közérzeti) szempontok miatt mégis, az nem a saját p-vel (pénzével) játszik, hanem másokéval. Ennyit a magánszféra és a korrupció viszonyáról.
Mondjuk egy alkalmazottanként havonta (bérlettérítésen túl) fizetendő legalább 5-10eFt "fővárosterhelési adó" már sokat jelentene, akkor pár éven belül lehet, hogy tényleg szinte csak a politikusok, a húgyosjózsik, a kutyaszarató banyák és az őket kiszolgáló apparátus maradna Budapesten...

Skodakék Fábia 2012.03.12. 16:42:55

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: ezzel "fővárosterhelési adó" - elindulhatnál a választásokon ;-)
süti beállítások módosítása