Csodálkozom, hogy eddig nem nem léptek néhányat.
Kezdetnek az is jó lett volna már régen, ha személyes szabadság korlátozása nevű bűncserlekményt követtek volna el már régen ismeretlen tettesek, és először a bőrgyárak, fémüzemek dolgozói közül néhányat, vagy ha az kevés, gyermekeiket tömegesen lökdösték volna bele a habzó Rábába.
Ezzel együtt, vagy ettől függetlenül, spontán lakossági feketefuvarokat vérehajtó teherautók régen elkezdhettek volna kavicsból egy útalapot leöntögetni a Tótfalusi-dűlő és a Lapincs-rét között. Nem ismerem a terepet, de a vasúti sínek valószínűleg emelt töltésen futnak ott, a határ innenső oldalán. Ha ezt megteszik, és a Rábában gázlót magasítanak, esetleg még a Lapincs vasúti hídját is átalakítják, lelassul a szennyeszett víz folyása, a mérgező iszap nagyobb része odaát ülepszik ki, és nemcsak itt lesz büdös, hanem ott is.
Ja, hogy a gátépítést tiltják a határvizi egyezmények, meg a nemzetközi jog? Azt is tiltják, hogy a más földjére szennyvizet vezessenek.
A terepviszonyok ismerete nélkül is állítom, hogy ha pl. egy illegális építési törmeléklerakás következtében fél-egy méterrel megemelkedne az irányadó vízszint, és a fenékküszöb visszalassítaná a folyását, a labancok rögtön elkezdenének gondolkodni.
Járható megoldás lehet még az is, hogy valamelyik élelmes üzletember behoz Kazahsztánból egy öntözőhajót (amit amúgy magyarok fejlesztettek ki), kimélyítenek annyi medret, hogy a hajó és 1-2 órányi vízhozam beleférjen, és a beérkező szennyvizet reexportálják, lehetőleg kényes objektumokra, érzékeny kertészeti kultúrákra. Az osztrák talaj ugyanúgy megszűri, mint a magyar. Egy ilyen hajó több száz méterre is ki tudja lőni a vizet.
Még jó, hogy a Dunán sincs...